۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد افزایش ۷ درصدی اهدای خون در خراسان رضوی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری وضعیت متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را شرح می‌دهد علت ریزش مو در زنان به‌دلیل کمبود کدام ویتامین است؟ | دلایل ریزش مو در زنان قتل مدیرعامل شرکت پخش لوازم آرایشی با ۳۷ ضربه چاقو در تهران (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا سشوار برای مو خوب است؟ | ۳ راه ساده برای کاهش ضرر استفاده از سشوار نماینده کارگران: سپردنِ تعیینِ مزد به مجلس به معنای بی‌صداترکردنِ کارگران است بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
سرخط خبرها

اوقات فراغت دانش‌آموزان و سایه سنگین کرونا | خانواده‌ها اوقات فراغت فرزندان را متنوع و غنی کنند

  • کد خبر: ۷۳۲۰۲
  • ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷
اوقات فراغت دانش‌آموزان و سایه سنگین کرونا | خانواده‌ها اوقات فراغت فرزندان را متنوع و غنی کنند
روان‌پزشک و فوق‌تخصص روان‌پزشکی کودک و‌ نوجوان گفت: خانواده‌ها فارغ از اینکه علایق و اولویت‌هایشان را در کودکان جست‌و‌جو کنند، اوقات فراغت فرزندشان را متنوع و غنی کنند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، با شروع فصل تابستان و پایان سال تحصیلی دانش‌آموزان، دغدغه همه خانواده‌ها مفیدگذراندن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است. اما تابستان امسال هم مانند سال گذشته زیر سایه کرونا محدودیت‌هایی برای برگزاری حضوری کلاس‌های آموزشی و تفریحی به‌وجود آورده و همین امر باعث شده است خانواده‌ها بیشتر نگران سپری‌شدن وقت فرزندانشان باشند.


از طرفی، بازار بازی‌های رایانه‌ای و گیم‌نت‌ها حسابی داغ است و نگرانی بیشتر خانواده‌ها این است که کودکان و نوجوانان ساعت‌ها وقتشان را صرف این بازی‌ها می‌کنند؛ بازی‌هایی که تأثیرات مخربی بر سلامت روان و جسم فرزندان دارد.


به‌گفته دکتر میرزاده، روان‌پزشک فعال حوزه کودک و نوجوان، ما همیشه از اوقات فراغت و هدررفتن وقت بچه‌هایمان نگرانیم و بیشتر خانواده‌ها تصورشان این است که داشتن اوقات فراغتی که به تفریح بگذرد، نوعی هدررفتن وقت کودک و نوجوان است. این موضوع اکنون مهم‌تر می‌شود که خانواده‌ها مسابقه گذاشتند فرزندانشان را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کنند تا از وقتشان درست استفاده کنند.


وی گفت: درواقع ما باید یاد بگیریم که اوقات‌فراغت‌داشتن و تفریح و سرگرمی‌داشتن نه‌تن‌ها اتلاف وقت نیست، بلکه می‌تواند برای رشد شناختی فرزند و رشد مهارت‌های اجتماعی بسیار مفید باشد. ضمن اینکه به تلطیف روح و آرامش فرزندان نیز کمک می‌کند.


به‌گفته این روان‌پزشک، وقتی کودک و نوجوان آرامش روان نداشته باشد و شاد نباشد و از کاری که می‌کند لذت نبرد، در سایر حوزه‌های زندگی هم نمی‌تواند موفق باشد. خانواده‌ها باید مدنظر داشته باشند که بچه‌ها را به جمع‌های فامیلی یا به‌عبارتی خانواده گسترده انس دهند.


وی افزود: توصیه‌مان این است که خانواده‌ها با خانواده گسترده‌شان مثل پدر و مادربزرگ، خاله، دایی، عمو و عمه ارتباط داشته باشند. ارتباط با خانواده گسترده باعث پیشگیری از سوءرفتار‌ها در کودک و نوجوان می‌شود. بیشتر خودکشی‌ها و انحرافات اجتماعی ما نیز به‌دلیل این است که ارتباط با خانواده گسترده را محدود کرده‌ایم و بچه‌ها بیشتر در خانه‌ها پای رایانه هستند.


وی تأکید کرد: لازم نیست خیلی به‌دنبال تفریحات گران‌قیمت باشیم؛ استفاده از فضا‌های کوه، پیاده‌روی همراه با خانواده، گاهی پیشنهاد دوچرخه‌سواری هم می‌تواند مفید باشد. اما به‌دلیل اینکه بعضی خانواده‌ها توان اقتصادی خرید دوچرخه ندارند، حتی پیشنهاد پیاده‌روی و بازی‌های قدیمی که بین کودکان رواج داشت نیز مفید است، چون هدف از انجام بازی خوش‌حال‌بودن است؛ بنابراین بازی‌های سنتی و کودکانه محلی قدیمی را دست‌کم نگیرند و دنبال تفریحات گران‌قیمت نباشند. اجتماعات خانوادگی و بازی‌های ساده، هم می‌تواند به بچه‌ها شادی هدیه بدهد و هم به قدرت شناخت و مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و دوست‌یابی‌شان کمک می‌کند.


دکتر میرزاده یادآور شد: گاهی خانواده به‌دنبال این است که اهدافش و نیازهایش را در بچه دنبال کند و فرزند را به کلاس‌هایی می‌فرستد که هیچ علاقه‌ای در او ایجاد نمی‌کند. استفاده از بازی‌های رایانه‌ای و از این قبیل بازی‌ها که در طولانی‌مدت اعتیادآور است و گاهی دیده شده است که کودک و نوجوان ساعت‌ها وقت صرف بازی می‌کند. این مسئله جای نگرانی دارد، زیرا نه‌تن‌ها خوشایند نیست، بلکه بازی‌هایی که جنبه برد و باخت دارد، استرس‌زا و آسیب‌زاست.


میرزاده تأکید کرد: باید از بازی‌های کم‌تحرک و نشستنی و رایانه‌ای کمتر استفاده شود، زیرا کودکان و نوجوانان در معرض چاقی و بلوغ زودرس قرار دارند، پس لازم است والدین موقعیت‌های جذاب و بانشاط و البته پرتحرک فراهم کنند.


به‌گفته این روان‌پزشک، خانواده‌ها می‌توانند از امکانات ورزشی و سرگرمی که شهرداری مشهد در شهر ایجاد کرده است استفاده کنند؛ مثل پردیس مادر و کودک یا فرهنگ‌سرای کودک و آینده که من همیشه مراجعه‌کنندگانم را به استفاده از این مکان‌ها نشویق می‌کنم. امیدوارم مردم هم این امکانات را قدر بدانند و از آن‌ها استفاده کنند و در حفظ و استفاده بهینه از این امکانات نیز بکوشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->